W zimie apetyt dopisuje! A ile spożywamy kalorii, jedząc pizzę?

PizzaBabilon

Gdy za oknem śnieg i mróz, dużo chętniej sięga się po różnego rodzaju przekąski. Jednym z najbardziej popularnych wyborów jest pizza. Placek z sosem pomidorowym i dodatkami możemy zjeść w lokalu albo zamówić z dostawą do domu, dlatego też tak wiele osób lubi się raczyć nim, oglądając ulubiony serial. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że pizza jest kaloryczna i dlatego przy regularnym jej spożywaniu można się srogo zdziwić.

Ile kalorii jest w pizzy?

Istnieje wiele różnych odmian włoskiego dania. Możemy wybierać pomiędzy całkowicie mięsnymi i wegetariańskimi, pomiędzy grubym i cienkim ciastem, a także pomiędzy setkami różnych kombinacji dodatków. Najbardziej kaloryczne są wersje na grubym cieście, z serowymi brzegami oraz w postaci pieroga, zwanego calzone.

Pizza o średnicy 40 cm waży przeciętnie 800-1200 gram, co oznacza, że pojedynczy kawałek (w przypadku dzielenia na 8 części) to około 100-150 g. 

Najmniej kaloryczna jest wersja wegetariańska. Zależnie od składników, wartość wynosi około 150-200 kcal. Standardowa margherita to około 230 kcal, a pepperoni to ok. 260 kcal. Dużo bardziej tłuste są pizze typu quattro fromaggi, gdzie ilość kalorii w 100 gramach może sięgnąć nawet 300. 

Podane wyżej wartości dotyczą dań na grubym cieście. Jeśli interesuje nas, ile kalorii jest w cienkim, powinniśmy odjąć równowartość około 40 kcal. 

Jeśli zjemy pizzę o średnicy 40 centymetrów, dostarczymy do organizmu około 2-2,5 tysiąca kalorii. Jest to wartość porównywalna z proponowanym dziennym spożyciem dla dorosłego człowieka, dlatego też musimy pamiętać, by zanadto nie szaleć (możemy np. podzielić się daniem z przyjacielem i zjeść w dwójkę, dzięki czemu ilość kalorii nie będzie już tak szokująca, a w dodatku sprawimy mu takim gestem wielką przyjemność). 

Jak ograniczyć kaloryczność?

Wbrew temu, co mówią przeciwnicy, pizza wcale nie jest niezdrowa. Ser, będący jednym z jej głównych składników, zawiera w sobie sporo witamin z gruby B oraz wapnia, dodatki warzywne oraz pomidorowy sos to witaminy i minerały, a mięso dostarcza mnóstwo niezbędnego do funkcjonowania organizmu białka.

Skoro już omówiliśmy, dlaczego rezygnacja z pizzy nie wchodzi w grę, warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób możemy zmniejszyć ilość spożywanych kalorii, tak by nie musieć odmawiać sobie kolejnego kawałka. Jeśli chcemy, by nie była tak kaloryczna:

  • wybierajmy tę na cienkim cieście,
  • zrezygnujmy z podwójnego sera,
  • ograniczmy ilość mięsnych dodatków,
  • zrezygnujmy z nakładania sporej ilości sosów,
  • postawmy na dodatki warzywne.

Skorzystanie z powyższych porad pomoże nam obniżyć kaloryczność pizzy nawet o połowę. Nawet jeśli nie jesteśmy przekonani do pewnych rozwiązań – spróbujmy! A nuż okaże się, że ogórek zamiast kiełbasy będzie nam smakować bardziej.

Podziel się z innymi: