Pizza na śniadanie to wcale nie taki zły pomysł!

Pizza, jak inne elementy kuchni włoskiej, kojarzy się przede wszystkim ze smacznym obiadem. Jest to danie kaloryczne ze względu na użycie białego ciasta i sera, dlatego często niesłusznie sprowadza się je do roli posiłku typu fast food.

W rzeczywistości okazuje się doskonałym źródłem energii, które docenimy jeszcze bardziej, gdy skusimy się na niecodzienne śniadanie – według amerykańskiej dietetyczki Chelsey Amer, włoski przysmak może lepiej sprawdzić się w roli pierwszego posiłku dnia, niż płatki zbożowe.

Czy pizza zawsze jest niezdrowa?

Oczywiście, że nie! Kluczem do zbilansowanej diety jest utrzymywanie równowagi przyjmowanych składników pokarmowych. Organizm potrzebuje określonej ilości białka, tłuszczu i węglowodanów, by móc pozyskiwać energię, budować nowe komórki i być gotowym do działania. Popularność pizzy nie wynika wyłącznie z jej smakowitości, lecz także z tego, że dostarcza sporo kalorii w stosunkowo neutralnej formie, gdyż nie zawiera szkodliwych cukrów prostych, a może być pokryta dodatkami pełnymi witamin. Skład bardzo łatwo można modyfikować zgodnie z aktualnymi potrzebami, co jest widoczne we Włoszech, ojczyźnie tej potrawy – mieszkańcy jadają ją o każdej porze dnia, zmieniając jedynie zestaw składników, by utworzyć odpowiednio dania śniadaniowe i obiadowe. Pizza jest niezdrowa wtedy, gdy jemy ją w nadmiarze i wybieramy bardzo tłuste kompozycje dodatków.

Płatki – pozory a fakty

Te same osoby, które wzbraniają się przed jedzeniem pizzy o poranku lub mają wyrzuty sumienia po takim posiłku, niekiedy nie widzą nic złego w codziennym spożywaniu miski słodkich płatków. Warto przyjrzeć się krytycznie wszystkiemu, co kupujemy – produkt zbożowy, reklamowany jako zdrowe i pożywne śniadanie, często zawiera mnóstwo cukru, bez którego smak nie spodobałby się wielu konsumentom. Owszem, takie śniadanie może dostarczać błonnika, lecz nie wystarczy to, by uznać je za zdrowy posiłek. Podczas gdy pizza może być zrównoważona pod względem zawartości białka, tłuszczu i węglowodanów, w płatkach znacznie przeważają te ostatnie – nie tylko jako cukry złożone zawarte w zbożu, lecz także niezdrowe dodatki cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego. Nie zawierają także szczególnych ilości witamin, w które łatwo jest wzbogacić pizzę, dodając świeże warzywa.

Porównanie placka z dodatkami i płatków śniadaniowych nie służy wyłącznie obronie włoskiego dania – pokazuje nam, na co powinniśmy zwracać uwagę, dokonując codziennych wyborów żywieniowych. Nie ma nic złego w zjedzeniu pizzy na śniadanie, o ile zadbamy o to, by oprócz pysznego mięsa i sera znalazły się na niej zdrowe warzywa – z pewnością uda się znaleźć coś odpowiedniego w menu.

Podziel się z innymi: